Een succesvolle Lean implementatie
De 10 puzzelstukken voor een succesvolle Lean implementatie
Het implementeren van de Lean principes en tools blijkt in de praktijk behoorlijk lastig te zijn. In onze trainingen en Lean implementaties horen wij vaak van deelnemers en/of medewerkers dat hun organisatie is gestart met Lean, maar dat de teams niet precies weten wat van hen verwacht wordt. Ook het daadwerkelijk structureel vrij maken van capaciteit om aan Lean te werken gebeurd niet. De Dagstartborden werden ingericht en opgehangen en Quickwins werden opgehaald. De tools en templates werden uitgerold, maar niet de gedachte en de mindset die bij een Lean organisatie hoort.
Aan de andere kant spreken wij verandermanagers die prediken dat Lean alleen maar werkt als je “het” volledig implementeert. Wat “het” precies is leidt vaak tot een langdurige discussie, maar komt vaak neer op de hele set van tools, technieken, templates en mindset. In dit soort situaties spreken we vaak over een langdurige transitie in het kader van een groot Lean programma. Wat op zich wel weer bijzonder is, want Lean predikt juist kleine stappen om een groot resultaat te bereiken. Maar het kan ook anders. In de Lean gereedschapskist zitten een groot aantal puzzelstukken die afzonderlijke of in combinatie met elkaar ingezet kunnen worden. Zodat je niet alleen de eerste resultaten kunt bereiken, maar ook een fundament kunt leggen qua cultuur, leiderschap en mindset. Afhankelijk van de situatie kunnen deze puzzelstukken worden gecombineerd en zelfs gedurende de tijd langzaam worden uitgebreid. Waarbij het wel van belang is om een puzzelstuk op de juiste wijze en volledig te implementeren. In elk puzzelstuk zitten namelijk – naast de techniek, tooling en templates – ook specifiek de elementen uit gedrag, houding, cultuur en leiderschap die essentieel zijn om Lean te implementeren en te borgen.
Er zijn vele puzzelstukken te onderscheiden. En afhankelijk van de branch, en Lean volwassenheidsniveau zal het zwaartepunt op andere puzzelstukken liggen. Met alleen deze puzzelstukken ben je al zeker goed op weg. Hierbij het overzicht van de 10 puzzelstukken:
- De “echte” klantwaarde centraal
- Continue Verbeteren
- Visueel Management
- Operationeel Dashboards
- Overlegstructuur
- Leiderschap
- Mensen in hun kracht zetten
- Flexibilisering
- Standaardisatie
- Flow management
